čtvrtek 28. března 2013

Velikonoční recept : Jidáše z celozrnné mouky


Musím se přiznat, že Velikonoční tradice začínám dodržovat až na stará kolena, jidáše, mazanec ani nic podobného se u nás doma nikdy nepeklo - ale záminka proč si upéct něco dobrého se hodí kdykoliv. A tak jsem se včera pustila do Jidášů (ten název mi přijde hrozně srandovní, nevím proč, a asi jsem sama...a asi jsem to ani neměla přiznávat :D), protože podle tradice se mají jíst na Zelený čtvrtek při východu slunce - a to jsem dokonce skoro splnila, vstávala jsem před 6 a hned snidala, takže předpokládám, že to sluníčko venku zas tak dlouho nebylo. Ale nic se nestane, když si je upečete kdykoliv jindy, tradice netradice, dobrota se hodí vždycky!
Na internetu jsem našla, že ty zamotané tvary symbolizují provaz, na kterém se Jidáš oběsil....jinde zase, že jsou pokroucené jako Jidášův charakter....a nebo že symbolizují jarní kytičky a ptáčky. Tak si vyberte :D
Ale to bych nebyla já, abych je nezkusila udělat trošku zdravěji. Ne, že by ti tradiční Jidáši (Jidášové?) z bílé mouky nějak uškodili, ale znáte to...pro lepší pocit :D
Omlouvám se za fotky, ale bylo to foceno brzo ráno, a jak víte, pan Nikon si rád pospí a ráno se mu nechce.
Na cca 10 kousků budete potřebovat :
180g celozrnné mouky
70g hladké mouky
120 ml vlažného mléka
50g cukru
třetinu balíčku čerstvých kvasnic
nastrouhanou kůru z jednoho citronu
lžičku vanilkového aroma
2 žloutky plus jedno vejde na potření
50 g změklého másla
Smíchejte mouky a z droždí, cukru a mléka udělejte v důlku z mouky kvásek, Po pár minutách ho promíchejte s moukami, přidejte všechno ostatní a vypracujte těsto. Těsto nechte hodinu kynout a poté z něj udělejte různé zamotané tvary. Dejte je na plech s pečícím papírem, ozdobte rozinkami nebo oříšky, pomažte vajíčkem a nechte ještě na plechu 20 minut kynout. Poté je dejte péct na 200 stupňů, přibližně 20 minut.
Moji Jidáši nejsou zrovna krasavci, protože mi těsto moc nenakynulo - asi jsem použila staré kvasnice, které už byly trošku "mrtvé" ( upřímnou soustrast ), a tak těsto nevyběhlo tak jak by mělo. Věřím, že vám to půjde lépe :)

31 komentářů:

  1. Tak to já velikonoce nesnáším, a vždycky tomu tak bylo :D Nevím, nemám ráda to mlácení holek, malování vajíček.. A toto 'nadšení' sdílím i s mamkou, takže na velikonoce vždycky někam odjedeme, aby nás doma nikdo nenašel a nemohl nám namlátit :D Jméno 'jidáš' se mi zdá taky divný, takový morbidní, takže nejsi sama :D A moc se těším na informace o brigádě v TV, bude z tebe nová Borhyová? :D

    OdpovědětVymazat
  2. Seš dobrá, vypadají megadobře!:)
    Já taky dneska plním tradice zeleným jídlem, vstávala jsem taky v 6, akorát jsem se neomyla rosou:D
    Jinak Velikonoce nemám ráda, ale takové tradice mě baví a přesně - kvůli zámince upéct něco dobrého, jinak se u nás v životě nepekl mazanec, ale pečení mě strašně baví, takže jsem ráda když je nějaký takový svátek:)
    Akorát letos mazanec nepeču no...:D

    OdpovědětVymazat
  3. ty jsou rozkošný!:)
    novinářskou kariéru jsi jistě zvládla na jedničku!:) a brigády ti závidím, já nemůžu žádnou sehnat (no jo, 16 let:D).. článek nás jistě zajímá :P to neměj strach! na které TV tě uvidíme?

    OdpovědětVymazat
  4. miluju tvoje slov krasavec které používáš ke svým dobrotám :D
    tvoje jidáše bych si dala:)

    OdpovědětVymazat
  5. Ty to máš všechno tak krásný :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj, můžu se zeptat co studuješ za školu, že máš tak úžasné "stáže"? Děkuji za odpověď Jola

    OdpovědětVymazat
  7. Tak to jsme si hezky velikonočně "zapekly" :-) Taky jsem nad Jidáši přemýšlela, ale zítra se chystám na nádivku a nevím, kdo by to měl pořád jíst, tak jsem musela holt něco vynechat, no :-D Ale vypadají krásně, určitě stejně tak chutnají(/ly) :-) A mám to podobně i s těmi tradicemi - u nás se pekly maximálně perníčky když jsem byla ještě malá a rozdávala je koledníkům, ale jinak se to u nás nijak zvlášť "nežralo" (teda myšleno ty velikonoce, ne nějaké ty pečené dobroty :-D)

    OdpovědětVymazat
  8. já chci článek o novinářské praxi!! :D ataky o té televizní, kde ses k tomu dostala.
    jidáši vypadjí moc hezky, tahle tradice u nás dočista zakrněla. pečeme jen velikonočního beránka každoročně (někdy bábovkového, někdy čokoládového, někdy marcipánového a někdy všechny - jsme žrouti), který se jí na velikonoční pondělí, a někdy i mazanec, ten klasický kulatý.

    OdpovědětVymazat
  9. Taky by se mi líbil článek o té praxi:)!
    Jidáše vypadají vážně chutně, no kéž by mi je někdo upekl:).

    OdpovědětVymazat
  10. Také jsem dnes dělala jidáše, ale né v celozrnné formě! :))
    snad ti praxe výjde, jsi šikulka! :))

    OdpovědětVymazat
  11. jé jidáše jsem nikdy nedělala, Velikonoce dvakrát neslavíme. Ale mazanec a beránek u nás nesmí chybět.

    OdpovědětVymazat
  12. Náhodou, tvoji Jidášci vypadají mooc dobře! :) a určitě tak i chutnají.
    Já taky nikdy nepekla mazanec ani beránka nebo něco co se váže jednoduše k Velikonocím, ty u nás nějak nefrčí :D někdy udělá babička svoji vánočku.. ale tu bych si tento rok taky stejně nedala :D nějak na ty Velikonoce rezignuju :D

    OdpovědětVymazat
  13. Bezva!
    Zítra nebo o víkendu se na ně vrhnu. :P

    OdpovědětVymazat
  14. Možná někdy vyzkouším :) I když teď toho mám už na seznamu hodně :) Ty Tvoje loupáčky.. pak chci udělat mazanec:) A taky mám už v lednici trochu déle načlé kvasnice.. tak je asi budu muset vyhodit, jak to tak slyším :)

    OdpovědětVymazat
  15. mňam tie musia byť vynikajúce, teda isto sú keď ich robila taká osvedčená kuchárka ako ty ;)

    http://slyfestyle.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
  16. máš je moc pěkné, hotová pekařka :-) letos už je asi nestihnu, ale někdy jindy třeba vyzkouším :-)

    OdpovědětVymazat
  17. Další článek o jidáších, na který jsem narazila takhle po večeru..:D
    Mňam:)

    OdpovědětVymazat
  18. Vůbec nevypadají "mrtvě", jak jsi napsala!:D Vypadají krásně, určitě je zkusím (když už nejsem moc velký fanda Velikonoc, aspoň si něco dobrého upeču!)

    OdpovědětVymazat
  19. Jidáše jsou určitě mňam a závidím nadšení pro práci v redakci, potřebovala bych nějaké vnuknout:)

    OdpovědětVymazat
  20. Já celkově na pečivu moc neujíždím, ale neskromně musím říct, že se ti Jidášky moc povedly!

    OdpovědětVymazat
  21. Tak ty jsou dokonalé, asi si udělám pořádnou pondělní snídani :-)

    OdpovědětVymazat
  22. Ahoj, můžu se zeptat, co děláš za školu? Praxe v novinách a televizi? to zní zajimavě ;) Dík Míša

    OdpovědětVymazat
  23. Pánejo, jsou krásný :)...ty seš ale hospdyňka :). Já se zítra chystám na prvního beránka v životě...tvarohovýho, tak jsem zvědavá, jak dopadne...ale Jidášky třeba příští rok :))

    OdpovědětVymazat
  24. vypadají vážně pěkně:) u nás se naštěstí peče jen beránek a i toho vždycky sním skoro celého..:D

    OdpovědětVymazat
  25. Můžu se zeptat na jakou vysokou chodíš? nebo aspon zaměření? :) MImochodem skvělej blog! :)

    OdpovědětVymazat
  26. No ale vypadají dobře :) My pečeme akorát Beránka, navíc tyhle Velikonoc se dají nazývat spíš Vánoce :D

    OdpovědětVymazat
  27. Tak jsem včera večer upekla a dnes měla parádní snídani :) Jsou moc dobré, i mamce chutnají. Akorát jsem měla trochu méně másla, takže jsem dala i méně cukru (asi o 10g), ale droždí docela dost, takže celkem vykynuly :)

    OdpovědětVymazat